Problemen bij on- en anders verzekerden direct aanpakken bij de bron

Wanneer een patiënt niet verzekerd is of wanneer verzekeringsgegevens onjuist zijn geregistreerd, brengt dit financiële risico’s met zich mee. De geleverde zorg kan niet worden gedeclareerd, waardoor het ziekenhuis zelf opdraait voor de kosten. Om dit risico te verkleinen, zocht Franciscus Gasthuis & Vlietland een oplossing die ontbrekende en onjuiste gegevens eenvoudig inzichtelijk maakt. Dit inzicht zet direct aan tot gerichte interventies bij de bron van het probleem, zonder extra registratielast.

Datagedreven werken met informatie op maat
Een patiënt met ernstige klachten wordt in het weekend via de SEH opgenomen. De basis patiëntgegevens zijn hier vastgelegd, maar niet volledig. Als dit niet tijdig wordt opgemerkt, kan de declaratie van de DBC vastlopen of door de zorgverzekeraar worden afgewezen.

Het dashboard On- en anders verzekerden ontsluit benodigde data uit HiX en
geeft automatisch een signaal indien verzekeringsgegevens ontbreken bij patiënten met een geopende DBC
. Dit stelt gebruikers in staat om de ontbrekende gegevens aan te vullen en zorgt ervoor dat belangrijke controles, zoals de identiteitscontrole, tijdig kunnen worden uitgevoerd.

Bij geplande zorg is nog vóór de start van het zorgtraject al een signalering mogelijk. Het dashboard signaleert ontbrekende en (mogelijk) onjuiste verzekeringsgegevens van patiënten met een geplande afspraak binnen 7 tot 14 dagen. Het geeft relevante informatie zoals locatie, afdeling, verzekeringsstatus en mutatiehistorie. Hiermee kunnen niet alleen gegevens worden aangevuld, maar kan ook het registratieproces bij de bron worden verbeterd.

Resultaat: minder risico en een soepel declaratieproces
Door datagedreven te werken worden financiële risico’s beperkt en administratieve verstoringen teruggedrongen. Het declaratieproces verloopt soepeler en het registratieproces wordt verbeterd.

Meer weten, of wil je jouw ideeën hierover eens tegen ons aanhouden, stuur een bericht naar: datagedrevenwerken@iconhc.nl.