Klantgerichte optimalisatie van de ordersuite

De beste en meest efficiënte manier om de inrichting van CS-order te verbeteren, is samen naar de onderliggende data kijken.

De overgang naar HiX 6.3 vormde voor het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis een mooie aanleiding om CS-order op te schonen en tegelijkertijd de performance van HiX te verbeteren. Deze transitie bood een uitgelezen kans om datagedreven werken te omarmen en dit stevig te verankeren in het dagelijks beheer van HiX.

De dashboards van de nZIS-ordersuite bleken hierbij een waardevol hulpmiddel. Ze gaven direct inzicht in waar problemen zich voordoen (zogenaamde story’s), wat een grote meerwaarde is tijdens de overgang naar de nieuwe EPD-versie.

Belangrijke inzichten uit de werksessies

Tijdens de werksessies ontdekten we in beide ziekenhuizen een interessant patroon: een aanzienlijk deel van de openstaande orders was gestart vanuit zogenoemde beleidsorders (HiX 6.1 manier van werken en ook wel kapstokorders genoemd). Door inzicht te creëren in welke en hoeveel orders uit beleidsorders voortkwamen, werd het opschonen van zowel de beleidsorders als de afgeleide orders veel eenvoudiger. Twee vliegen in één klap!

Om dit proces te ondersteunen, hebben we het dashboard aangepast. Het is nu direct zichtbaar of een openstaande order afkomstig is uit een beleidsorder en er is een handige filterfunctie toegevoegd. Dit maakt het opruimproces nóg efficiënter.

“De optie om de onderliggende orders van beleidsorders in te zien, helpt enorm en is een prachtig voorbeeld van de meerwaarde van de dashboards.”

Monitoring na het opschonen

Opschonen alleen is niet genoeg; het proces moet continu gemonitord worden om inzicht te houden in de resultaten van de opschoonacties. Ook hierin biedt de nZIS-ordersuite ondersteuning. Een specifiek dashboard – Orders automatisch gestopt – geeft inzicht in de effecten van de opschoning en de aangepaste inrichting van CS-order. Zo kan het proces nauwlettend gevolgd worden en kunnen successen gedeeld worden met de organisatie.

“Het dashboard voor automatisch afgesloten orders ziet er goed uit! We gaan het zeker gebruiken tijdens de aankomende presentatie aan het management.”

Samen werken aan verbetering
Het is ontzettend leuk en waardevol om de beheerders van CS-order te ondersteunen en hen te laten zien hoe datagedreven werken niet alleen efficiënter, maar ook leuker kan zijn. Tegelijkertijd hebben we de dashboards verder kunnen verbeteren, zodat ook andere klanten hiervan profiteren.

Meer weten, of wil je jouw ideeën hierover eens tegen ons aanhouden, stuur een bericht naar datagedrevenwerken@iconhc.nl