Alle berichten

Het blijft me verrassen hoeveel er mogelijk is met goede data-analyse op het gebied van functioneel beheer.

We ontsluiten nu bijna twee jaar Topdesk en Ultimo met Qlik Sense om managers ICT en hoofden functioneel beheer inzage te geven in de herkomst en voortgang van de incidenten en wijzigingen. Het grootste effect werd bereikt toen we een real time monitor op de afdelingen gingen plaatsen. Het eerste 55” scherm kwam in de hal van de trapopgang te staan bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. De reacties van de beheerders waren gelijk “oh, wij doen het goed” tot “hier klopt helemaal niets van’’. Inmiddels wordt deze zgn. Service Level Monitor gebruikt voor het wekelijks overleg om voortgang te bespreken. Ook het Jeroen Bosch Ziekenhuis gebruikt een groot scherm voor de monitor. Daar begint de dag van hoofd beheerder Marike van Meer door bij binnenkomst direct op de monitor te kijken of er onregelmatigheden zijn. “Met het gebruik van het dashboard krijg ik grip op de eindeloze meldingenstroom en gaat het bespreken van issues razend effectief”, aldus Marike. Op 23 januari tijdens de Round table in Zeist gaat ze uitvoerig in op de voordelen van deze manier van werken.