Alle berichten

Alleen al 30.000 euro per jaar besparing aan papier.

Het maken van een sluitende business case digitaal-orderen voor de afdeling Radiologie is niet zo lastig. Een topklinisch ziekenhuis heeft al snel zo’n 200.000 aanvragen op jaarbasis en bespaart daarmee aan papier al een kleine € 30.000,-. Belangrijkste reden echter om over te gaan is natuurlijk de verbetering van de serviceverlening aan de patiënt.

Door het digitaal aanvragen wordt het mogelijk om decentraal te plannen. Direct bij de balie een combinatieafspraak vastleggen met de radiologie en de behandelend arts, wordt als patiënt steeds meer als iets vanzelfsprekend ervaren.

De implementatie is helaas lastiger als het maken van de business case. Oorzaak hiervan is het grote aantal actoren. Bij een gemiddelde ordercommunicatie implementatie zijn makkelijk 6 tot 10 verschillende disciplines betrokken. Denk hierbij aan de aanvragende en uitvoerende afdelingen, de ZIS/EPD leverancier, de RIS leverancier, de applicatiebeheerders van de diverse systemen en eventueel externe aanvragers. Daarbij komen nog eens 800 verschillende afspraaktypen voor de Radiologie en je hebt zomaar een complex project.

2018-08-15T09:11:20+00:00